Hvordan få oppdrag gjennom tjenesten

Hvordan få mest mulig ut av Gigz.no?

Hei og velkommen til Gigz.no! Dette er en artikkel for deg som er ny-bruker hos oss og trenger noen råd for å få mest mulig ut av profilen din (Så hvis du ikke er registrert som artist her enda er det ingenting å vente på! Det er gratis og er en ekstra plattform for arrangører for å se og kontakte deg!).

Vi kommer til å gå gjennom et par sentrale tips som vil øke tilgjengeligheten din og generelt øke sannsynligheten for å bli sett og booket på Gigz.no.

1. Fyldig profil

Det er viktig å ha en utfylt profil. En av grunnene til dette er de interne algorytmene hos Gigz.no som venter på utfylte profiler før de synliggjøres. Du trenger bl.a beskrivelse på 250 tegn, minst to bilder, verifisert email og annen generell info. Uten denne infoen er siden din utilgjengelig og ligger og venter på fullføring av profil-infoen. En annen og minst like viktig grunn til å fylle ut profieln er for å øke mengden av tilgjengelig info for arrangøren, som veldig ofte ønsker å kunne lese så mye som mulig om deg før han/hun bestemmer seg for å ta kontakt. Dette inkluderer gode tags, det du har av linker til youtube/soundcloud/annet, bilder, sammendrag, lokasjon og annet! Så start å fylle ut for å utnytte din profil maksimalt!

Foto:
https://gigz.no/artist/daniel-engen-amp-the-hugin-band



Fremstilling og Pris

2. Fremstilling

I tillegg til en utfylt profil er fremstilling veldig viktig. Det hjelper ikke nødvendigvis å ha masse info på siden din hvis bilder er dårlige, demoene du har lastet opp er utdatert eller uferdig og sammendrags-teksten din er dårlig skrevet. Jo mer finpusset du virker, jo mer profesjonell virker du også. Dette er viktig for at arrangører skal velge akkurat deg! Så ta en liten photoshoot med godt kamera, skriv og rediger teksten din til du er fornøyd med hvor profesjonell og tilpasset den virker, tenk på gode tags og sørg for at du har videoer og musikk tilgjengelig til visning på siden.

 

3. Pris

Hvilken pris har du satt på siden din? Det er vanskelig å vite nøyaktig hvor prisen du skal sette for deg selv lander, men det er viktig at du har satt en pris som er overkommelig og tilgjengelig for arrangører. Det er bedre å få to gigs med litt lavere pris enn planlagt enn null gigs med prisen du satt i første omgang. Samtidig er det like viktig å ikke sette prisen for lav siden dette kan føre til et image av uprofesjonalitet, virke som om du har lite erfaring i musikkmarkedet eller at du anser deg selv og din egen musikk som av lavere kvalitet. Dette bidrar også til en kultur i musikkindustrien av underbetalte artister (ikke bra!). Les gjerne vår artikkel om priser i musikk markedet https://gigz.no/hva-koster-det-leie-band Ifølge Creo, som er Norges største kunst organisasjon, er standardprisen for honnorar 4250,- kr. Dette er et greit sted å starte i forsøket på å sette en passende pris for seg selv.

Foto: https://gigz.no/artist/enok-amrani

Bruk profilen din aktivt / Sosiale medier

4. Aktiv bruk av profil.

Dette betyr ikke å logge inn på brukeren 10 ganger om dagen for å sette nye filtre på profilbildene dine. Det betyr heller å legge ut nytt innhold når det passer, oppdatere profilen ettersom imaget ditt utvikler seg, endre på teksten regelmessig og laste opp ny musikk. For å ha suksess på Gigz.no, og andre steder generelt, er det viktig at du tilpasser deg plattformen med hensyn til framstilling og hva plattformen krever av brukerne både med tanke på formelle krav og den generelle kulturen på plattformen i den aktuelle tidsperioden. Profilen din på gigz.no er din egen lille plattform for å nå ut til arrangører og for maksimere brukbarheten til denne plattformen er det en god idè å legge litt energi inn i den og vedlikeholde den.

 

5. Dele på sosiale medier.

Underholdere, kunstnere, fotografer og alle yrker avhengig av å skaffe kunder og klienter har sosiale medier som en sentral del av sin markedsføringsstrategi, og Gigz.no er ikke et unntak. Ved å dele profilen din på Instagram, Facebook og andre sosiale medier styrker du ikke bare sjansen for at profilen din blir sett av potensielle arrangører, men du styrker hele Gigz.no plattformen i tillegg. Jo større bredde av arrangører som har Gigz.no på radaren jo større er sjansen for plattformens generelt økte bruk, som igjen oversetter til flere gigs for alle artister og underholdere registrert på siden.


Så nå som du er registrert hos oss skader det ikke å vise verden hvor de kan finne deg og avtale en gig enklest mulig! Så kjør på og del, lik, tagg og kommenter dine og andres profiler.


Foto: https://gigz.no/artist/paul-bernard




Tekst: Heine Johannes Berge Vidme