Hva koster det å leie et band?

Hva er egentlig prisen?

Så du har bestemt deg for å leie et band til et arrangement, bryllup, fest eller annen samling. Det kan være vanskelig å vite hva man skal betale for dette, og ofte blir man sittende å lure om hva man betalte var passende. Det er flere faktorer som avgjør prisen i bookingprosessen og denne artikkelen er skrevet for å svare på og klargjøre noen av disse faktorene.


Husk at musikere er folk og at musikk er deres yrke.

Det er kanskje lett å se på musikere som noenlunde simple underholdere og å dra "men min bror sitt band spiller steder gratis" kortet hvis du kommer i kontakt med musikere du ønsker å booke. Det er lett å føle det frister å gjøre opptreden så billig som mulig, og å kanskje bare dekke reise og opphold pluss gi dem noen gratis drinker i baren. Du hadde derimot ikke godtatt en slik holdning i ditt eget yrke (så lenge du ikke jobber innenfor noe kreativt du også).

Likevel er dette en holdning mange musikere er vandt til og kanskje altfor mange av dem aksepterer. De fleste musikere har brukt tusenvis av kroner på utstyr og hundrevis av timer på øving, og burde bli betalt deretter. En grei regel, som kommer fra Kevin Lang som har erfaring i industrien, sier minimum rundt 4000. Studvest, sammen med Creo kommenterer også at standarden i musikkindustrien for freelance artister er 4250 per musiker for en standard opptreden. Med det har du dekket reise og opphold (med mindre de må reise veldig langt og være ved opplegget over flere dager) og bandet får beholde en liten sum selv for innsatsen.


Et generelt tips er også at musikere du kjenner ofte vil bo nærmere og gi deg rabatt på opptreden. Dette er aktuelt spesielt hvis du vil ha en setliste av sanger som musikeren simpelthen kan øve på og levere på dagen. Hvis du vil ha det billigere er det lurt å booke noe lokalt, lite og bekjent.

Foto: https://gigz.no/artist/vanary


Size matters

Selvfølgelig vil størrelsen på og statusen til bandet også spille en rolle. Et lokalt band med få gigs mot byens musikklegende vil naturligvis gi forskjellige priser til tross for at ferdighetsnivået kan være helt likt. Dette er også noe som vil bli tatt med i prisen og mange band som har spilt en stund vet hva de krever og vil fortelle deg dette.

Noen band man booker er en publikums-krok bare de ser navnet på bandet poppe opp på Facebook siden til arrangementet ditt eller på plaktene du har satt opp. Dette vil selvfølgleig dra opp prisen, men kan være kost-effektivt hvis bandet faktisk øker billettsalgene.

Dette presenterer en annen faktor som vil påvirke priser på artister: nemlig arrangementtype.

Hvis du har et opplegg som er for-profitt, en type minifestival eller konsert som du ønsker å tjene penger på som arrangør, så vil naturligvis artistprisene justere seg deretter og tipsene ovenfor gjelder som vanlig. Du bør og må betale minimumsprisene for opphold, kost og losj, og selve opptreden.

Har du derimot en politisk inspirert festival eller et arrangement designet for å gi penger til og øke oppmerksomhet rundt en sak av samfunnsinteresse kan mange artister støtte deg med en opptreden for en lavere sum (av og til gratis til og med). Hvis du er klar og tydelig på at profitten blir donert til et godt formål og at festivalen skal sette fokuset på en viktig sak vil flere artister takke seg bare for bare god PR av å være assosiert med opplegget ditt.

Dette betyr ikke at du kommer deg unna gratis, men kanskje du kan kreve mindre for å få attraktive artister på bookinglisten.

Noen ganger vil en venue etablere en spesifikk pris-kultur med sine artister. I slike tilfeller er prisen den samme for nesten alle som spiller og artistene kommer seg inn og ut relativt greit og raskt mens de får en pris de har visst om og forventet. Dette kan være en fordel for venues som har regelmessige konserter og muligens regner med å få de samme artistene tilbake noenlunde regelmessig.  

Private arrangementer for bursdager, bryllup eller helge/ferie-fester vil sannsynligvis kreve standardpris for artister hvis ikke litt høyere pris enn vanlig. Mange artister blir tiltrukket såkalte ‘’exposure-gigs’’ og små arrangementer hvor artisten er i bakgrunnen blir raskt uattraktivt for artister og blir ofte gjort hovedsakelig for erfaringen og kompensasjonen.

Foto:
https://gigz.no/artist/the-astronomies



Its complicated

Nå har vi sett litt på industristandardene og hvordan disse kan varierer i hvilken sammenheng artisten blir booket, størrelsen på artisten og typen arrangement. En ting skinner gjennom i alle av disse; nemlig det at det generelt sett veldig vanskelig å si hva en artist vil koste.

Noen artister er bedre enn andre på å kreve betaling, noen type arrangementer er vanskeligere å booke artister billigere til, venuens kultur og standarder, og flere andre diverse og av og til tilfeldige faktorer spiller inn på pris forhandlingsprosessen.

Hovedtipset vi håper du trekker utifra denne artikkelen er å være klar over hva som er rimelig for en artist å kreve i sammenheng med hva som er sagt tidligere, være åpen og fleksibel i forhandligsprosessen, ha klar kommunikasjon med artisten og å behandle dem med respekt selv hvis det skulle ende med uenighet.

Av og til strekker ikke budsjettet seg dit artisten vil ha det, og hvis dette ikke forandres av din forklaring av den økonomiske situasjonen, må du nok dessverre bevege deg videre.

Det viktigste er å være profesjonell i kommunikasjon rundt booking, og det gjelder både arrangør og artist. Er man informert, høflig, profesjonell og realistisk øker man sjansene for å få viljen sin, minsker sjansen for at en av partene går hjem og føler seg brukt eller misfornyød, og holder standarden på kommunikasjon i musikkindustrien høy for begge parter.

Foto:
https://gigz.no/artist/josef-og-gunvor

Ressurser: 

https://creokultur.no/

Tekst: Heine Johannes Berge Vidme