Hvordan klare seg (og ikke klare seg) som artist i 2020 - 6 Tips

Hvordan lykkes som artist i 2020?

1) Ha klare mål.
Når skal bandet/du øve? Når skal platen være ferdig? Frist på når man vil spille neste gig? Alle disse spørsmålene burde en velorientert artist ha klare svar på. Du kan ikke treffe noe du ikke sikter på, og hvis du har ingen anelse hvor karrieren din er på vei verken neste uke, neste måned eller neste år så er det ikke rart at karrieren din ser ut til å stivne heller. 

Å planlegge alle disse tingene kan lett virke uoverkommelig eller urealistisk, men det er flere metoder man kan benytte seg av for å forenkle denne prosessen, deriblant trappetrinn teknikken. 

Definer hva målet for uken er. Det kan være så lett som å fullføre siste vers på den sangen man har jobbet på, og at alle kommer seg på øving. De ukentlige/daglige målene er de minste, og de mest realistiske. Design disse målene på en måte slik at du vet at du, og potensielle bandmedlemmer, faktisk kommer til å følge dem (selv han late bassisten).


Dette innebærer å gjøre målene lette å gjennomføre og at beskrivelsen av dem er presise og lette å forstå. Det er også en fordel å beskrive nøyaktig når du skal gjøre dem og sette en frist for både deg selv og andre involvert i musikken.

Videre kan du ta for deg månedlige mål, 3 måneders mål eller halvt-års mål. 

Et eksempel på et månedlig mål kan være å gjøre ferdig 3 låter som har ligget og vasset litt det siste halvåret, og å spille inn en demo på alle tre. Her ser man allerede hvordan dette vil dryppe over til den ukentlige målsettingen. 3 sanger + demo på fire uker. Da skal bandet ha skrevet et forslag til hver sang innen øving den uken, også godkjenne eller avkrefte om det var brukbart eller ikke. Går alt etter planen har du da en brukbar mal på låten til eventuell demoinnspilling.

En sang pr uke, pluss siste uke av måneden til innspilling av demo, og du er godt på vei til en EP.

Viser dette seg å være et for krevende mål, og ingenting blir gjennomført, må du slakke ned kriteriene på målene og kanskje si 2-3 uker pr låt. Det er ingen skam i sakke ned farten, men det er en skam i stoppe opp helt på grunn av dårlig planlegging.


2) Vær aktiv på sosiale medier og skap en following.

Dette kan være skummelt for en ny artist, og vanskelig å opprettholde for en erfaren en. Å eksponere deg selv og å se kanskje bare et par likerklikk hovedsakelig fra familie og venner kan virke som en påminnelse om at du er langt fra målet om musikalsk verdensherredømme. Det kan være like vanskelig å opprettholde denne aktiviteten selv hvis likerklikkene ruller inn på et høyere nivå, fordi det er vanskelig å si hva man skal poste og når, eller at man bare glemmer det.

Men dette er viktig for synligheten din som artist og det reflekterer genuin entusiasme og energi fra deg som artist sin side. Feedbacken du får, selv bare fra nære og kjente, kan også minne deg på at folk bryr seg og vil se hva du har å tilby!

Hvis du ønsker å bli oppdaget av en booking manager, et plateselskap eller lignende er det viktig at de har steder å gå (og steder å finne deg, enten av referanse eller ren tilfeldighet) hvor de kan se at du står på og er aktiv, få et bilde av din musikkstil og ditt image, og se hva den potensielle responsen til produktet ditt.

Med andre ord er det viktig for deg selv psykologisk og mer spesifikt motivasjons-messig at du eksponerer fremgang, øvinger, små teasers til nye låter og at du ser en feedback på det, og det er viktig for fans og større personligheter i musikkmiljøet for å finne deg. Du vinner dobbelt på å være aktiv på denne måten.

Dette bør også innarbeides inn i forrige punkt om planlegging, hvor dere som band/du som artist integrerer sosial media aktivitet inn i planen dere har og rutinene deres rundt øving.

Foto: https://gigz.no/artist/sjur-amp-tommy


Vis deg og prøv deg


3) Vis deg og prøv deg.

I musikk som i mange industrier kan suksess være avhengig av hvem du kjenner. Om det er produsenter, managere, booking-agenter, teknikere, eller andre musikere vil alle forhold du har skapt deg være verdifulle. Noen kan kanskje videreføre deg til personer de kjenner, andre kan holde av plass til deg som oppvarming for deres egen konsert. Med andre ord, alle du vet om som har en fot i industrien på en eller annen måte vil være verdifull.

Dette betyr også i praksis at du må ut på konserter og snakke med folk, kanskje det er et lokalt foredrag om musikkindustrien du kan networke på eller du har en kompis som skal ha en liten stue-konsert med noen musikervenner av seg. Alle slike steder er gode steder å møte folk på.

Dette gjelder også online. Sende mails til hendvendelser du har fått, spørre utesteder om de er interessert i å ha en gig, melde deg/bandet ditt opp på jam-nights osv. Du kommer til å få mye nei, som du bør bli vant til, dette gjør deg bare sterkere som person og musiker (pluss at selv om du fikk nei, så husker de kanskje navnet ditt). Det gjelder å gå ut og prøve, finne folk, møte folk, sende folk mailer og skrape opp det du har av sosiale ressurser.



En henvendelse kan være det som får deg over toppen, ikke la den forsvinne ut av frykt for å få nei.

Et annet praktisk tips kan være å organisere alle kontakter du har inn i et excel dokument, så dere kan skje hvem som kanskje kan hjelpe dere å få visse tilbud billigst mulig. En link til en mal på et slikt excel dokument legges til under.

 

4) Ha papirarbeid i orden.

Alt fra band kontrakt til teknisk rider til elevator pitch til beskrivelse av betalingsstruktur. Disse tingene er viktige at bandet har lett tilgang til og at de er fullstendig nok til at man kan skrive småtingene som gjelder inn i malen.
Gjerne ha en strukturert google drive mappe for dette, som alle i bandet er kjent med strukturen til.

Det er kjipt å møte en booking agent som spør deg om et eller annet du vet du kunne svart på hvis du bare hadde hatt den formelle infoen tilgjengelig, så unngå det ved at hele bandet har alt av info og dokumenter tilgjengelig allerede!

Dette tvinger også deg som artist eller band å formulere tankene deres rundt ting som hvor mye penger dere tenker er rimelig å ta i deres fase som musikere, hvilke store selling points dere vil ta med i elevator pitchen eller hvordan miljøet skal være innad i bandet og hvordan det skal reflekteres i band kontrakten. Alle disse tingene blir dere konfrontert med systematisk når dere skriver dokumentene.


Foto: https://gigz.no/artist/maria-strange


Musikken selv

5) Musikken selv.

Så banalt som det kan høres ut, er dette et viktig punkt og noen aspekter av utviklingen av selve musikken kan bli oversett hvis man ikke er systematisk nok. Tips for dette området blir (1) en blanding av det gode gamle ordtaket ‘’øvelse gjør mester’’, (2) kvalitetssikring av musikken og (3) utforsking av stil.

Det første er å sørge for at hvilket instrument du spiller (eller om du synger) er en ferdighet du har god peiling på, og fortsetter å vokse innenfor. Youtube tutorials, flere bandøvinger oftere, jam nights, spille med medlemmer fra andre band, jamme med en kompis i en helt annen sjanger eller betalte kurs er alle gode veier å gå. Du selger musikken du spiller, og dine tekniske ferdigheter på instrumentet er en solid del av produktet. Igjen kan du som nevnt tidligere systematisere målene dine her i en trappetrinnsmodell.

Punkt nummer to er kvalitetssikring. Dette kan være å høre deg selv via opptak og video, og både se og høre hvordan et publikum ville opplevd deg. Du merker kanskje at til tross for at soloen sitter i studioalbumet gjør den ikke like mye det i en live-setting, eller at du kunne økt lyden på bassen på et av partiene.

At dere som band tar opp øvinger, både video og lyd, kan hjelpe dere på lang vei å raffinere både lydkvalitet og stage-presence i tillegg til å kanskje skape noen spontante brainstorming øyeblikk for gruppen eller deg som artist.


Det er også en fordel å sende rundt på disse klippene, demoer, opptak og andre ting til venner og familie du vet er ærlig med deg, uavhengig av hvor erfaren de er. Ikke alle i publikum er musikere, så å høre meningen til noen som kommer uten en fot i musikk kan være like verdifullt som meningen til en kollega.

Nummer tre er å finne ut av musikkens stil. De fleste grupper og artister faller inn i noe som ligner på en stil. Det kan være en sjanger, en blanding av sjangre eller noe helt nytt; men lydbildet er fortsatt preget av ditt/deres ‘’sound’’. Denne sounden vil ha styrker og svakheter, og å finne ut hvordan å spille inn i disse styrkene er viktig. Spiller du heavy metal kan en oppgradering av pedaler for alle strenginstrumenter + en dobbel basstrommepedal til trommisen være en god investering.

Hvis dere spiller indie-rock derimot kan det være bedre med reverb pedaler og andre gode og passende effekter. Det er rent utstyrsmessig, men det gjelder også hva bandmedlemmene skal øve på hjemme som hvilke skalaer som passer, hvilke folk man burde komme i kontakt med, utseende og stage-presence og hvor man skal spille.

Tipset er absolutt ikke ‘’lås dere inn i et hjørne og bli der’’ men heller at det er verdt å spille inn i styrkene av sounden dere kommer til å få.

 

6) Ha det gøy.

I fjellet av motstand, masse avvisning, økende press, få resultater og mye tid til tilsynelatende ingenting som mange musikere opplever kan lidenskapen som gjorde at du startet som musiker i det hele tatt falle. Dette er ikke rart med tanke på hva man forestiller seg i starten, og å sitte og skrive emailer til utesteder som ikke vil ha deg er vanskelig og demotiverende.

Men dette er en del av den musikalske karrieren til de fleste, og burde bli behandlet som en nødvendig ondskap som har lite med den faktiske produksjonen du ble med i bedriften for: nemlig å lage god musikk!

Både fans, potensielle bandmedlemmer, deg selv og andre du har med å gjøre vil merke forskjellen på en hardtarbeidende lidenskapelig musiker som er med på alt og ønsker med hele sitt hjerte å få musikken ut, og en utslitt og anspent musiker med en trøtt atmosfære rundt seg.

Det vil tære på energien for deg som musiker, eller for dere som band, og produksjonen vil sakke ned og skape dårligere resultater. Gnisten du og musikken pleide å ha, vil også kanskje dabbe av. Scene-showet vil størkne til ‘’hva enn som har pleid å funke’’ og innlegg på sosiale medier vil skinne gjennom av en mentalitet som sier at hele musikk-greien har blitt en plikt istedenfor en lidenskap.

Så ha jam-nights med musikere, uten noen forpliktelser.

Spill sjangre dere aldri har prøvd før. Bytt om på instrumentene, le og ha det gøy sammen. Spill musikk, ikke bare for å få EP’en ferdig, men fordi det faktisk er noe du er interessert i. Det vil skinne gjennom på alle nivåer, og vil være en av tingene som får deg gjennom all motstanden og enda høyere i medvinden.

 

Ressurser:


Brak.no Star.no Vrak.no Sorf.no har mange gode ressurser for deg som ønsker å få en oversikt over spillesteder, dokumenter, festivaler og masse annet nyttig.

 

Boken the power of habit hjelper å forstå hvordan vanebygging kan hjelpe deg å bli kvitt destruktive og distraherende vaner, og å få inn gode og bedre.

 

Å forstå personligheten sin kan være nyttig for å få en forståelse av hva som kanskje holder deg igjen, eller hva styrkene dine er. Seemypersonality.com er en god start, men understandmyself.com gir litt mer detaljerte beskrivelser, men må betales for.


Foto: https://gigz.no/artist/mrs-herremann


Tekst: Heine Johannes Berge Vidme



Registere deg på Gigz.no? https://gigz.no/register-artist