Hvordan markedsføre seg som artist

Hvordan markedsføre seg som artist

Musikk er en del av den såkalte oppmerksomhetsøkonomien. Det vil si at musikken din er bare like suksessfull som mengden med mennesker som hører på den.

Musikkindustrien er avhengig av nettopp dette; lyttertall, likerklikk, kommentarer, anmeldelser, konserter og mer. Alt av dette krever menneskelig oppmerksomhet og interesse, og markedsføring blir dermed som konsekvens noe av det viktigste en artist gjør for å oppnå suksess.

Her er fem tips for deg som artist, som gjerne er litt ny på hele PR greien, som forhåpentligvis vil vekke noen ideer og inspirasjon slik at du kan ta et steg videre i musikkarrieren din.


https://gigz.no/artist/erika-amp-sitraka






1. Sosiale medier


Denne er mest åpenbar, og er kanskje det verktøyet flest er kjent med fra før. Sosiale medier er kanskje en av de viktigste delene av en musikers verktøyskrin. Likevel er det mange feil man kan gjøre når man driver med sosiale medier som musiker.

Noen poster for lite, og andre altfor mye. Noen poster helt passe, men innholdet er ‘’feil’’.

Et par regler gjelder her som når man promoterer andre ting:
Det er bedre med mer posting enn mindre, men altfor mye blir like dårlig. Finn en rytme og kanskje prøv å få litt innlegg hver uke eller annenhver uke. På den måten overvelder du ikke publikumet ditt, og du ivaretar interessen deres. En-to ganger hver fjortende dag ser ut som å være et greit startpunkt før du finner den optimale mengden og typen innhold.



Hver musiker må se det litt an og se hva de får best respons på. (Men du må starte et sted!). 


Med tanke på innhold er det greit å ha noe som er litt øyevekkende og interessant. Det trenger ikke å se ut som du lever vanvittige rockestjerne liv med konstante turneer på dyre hoteller med fest og damer, men du kan poste ting som du selv hadde syntes var interessant å se av et band du liker. Et kult bandbilde, en liten morsom/bra/teasende video fra øvingslokalet, et klipp fra en konsert, en tur i studio osv. er nok. Mer avslappede ting som en ølkveld med medlemmene er også bra, det skaper også litt tettere relasjoner med publikum. 

En annen ting som er verdt å huske på er: Stil. Alle musikere har et image om de vil eller ei, og at du gjenspeiler det (eller går på tross av den med vilje) er greit å ha i bakhodet. Hvis du er en renslig pop artist som synger lett om forrige store kjærlighet er kanskje ikke spy-runder på toalettet klokken 4 om natten det du ønsker å plastre instagrammen med, men det kan derimot være oppsiktsvekkende og gøy hvis du er med i en hardcore punk-gruppe.

Alt trenger ikke å være rett fra en hyper polert PR-kampanje, men det kan være greit å tenke litt over hvilken utstråling mengden, innholdet og andre aspekter av sosiale medier postingen din faktisk har.


https://gigz.no/artist/dan-lesler



2. Merch og konkurranser


Merch er ofte populært blant musikere siden du kan ta betalt for at andre reklamerer for deg. Er du flink å selge merch får du både mer fett i bandkassen og vandrende plakater rundt omkring i nærområdet.

Dette betyr naturligvis ikke at du skal være kynisk om det, ihvertfall ikke mer enn nødvendig. Folk kjøper jo merch av musikere de liker fordi de liker musikken, og man skal ta godt vare på fansen sin. Kanskje kjenner du en up and comming designer som ønsker noen kreative oppdrag som kan hjelpe å lage et kult design, så kan du søke støtte fra Norges mange støtteordninger for å trykke merch, og kanskje gi vekk et par til venner og familie eller i konkurranser på sosiale medier.

På den måten kan du få en del merch trykket opp helt gratis (eller i det minste veldig billig).


Andre ting enn t-skjorter kan være: Klistremerker, bøttehatter, eller noe basert på en del av vokalistens unike antrekk. Kanskje gitaristen er kjent for fargede solbriller og det kunne vært noe som var kult og enkelt å skape litt tilbud for.



3. Samarbeid med andre artister og folk i musikkindustrien

Dette går litt på networking, som du kan lese mer om i andre artikler på Gigz.no, men essensen er den samme. Når du møter artister, bookingagenter, lydfolk, eller andre nøkkelpersoner i musikkindustrien kan du plutselig få mye mer oppmerksomhet og muligheter.

Dersom du kjenner andre band kan du få support gigs, og de lydfolkene du møtte likte demoene du viste dem på bussen så kanskje de namedropper deg til noen andre musikere osv.



Som nevnt tidligere betyr ikke det at du skal være kynisk. Folk vil nok merke om du bare er ute etter å klatre opp i industrien. Du må forme genuine relasjoner, og gjengjelde tjenester og gå på konserter og støtte andre musikere. Send dem en melding om du kan være oppvarming, men ta godt imot et nei. Kanskje spør de deg neste gang?

Det er enklere å bygge opp et rykte når du ikke har ett, enn å fjerne et dårlig rykte når det først har festet seg. Som alle ting i livet bør du være respektfull, og aldri behandle folk rent etter hva de kan gi karrieren din. 


https://gigz.no/artist/chika-dole



4. Radio, blogg, tv og annet

Enda en klassisk markedsføringsstrategi for artister. Det finnes tonnevis av blogger, radiostasjoner og mer for nye artister. Dette er enda enklere hvis det er en gruppe med folk som kan hjelpe deg (her er det bare å ta tak i tanter og bestemødre!).

Lag en liste av blogger som tar imot ny musikk, og send dem en mail. Mailen burde være kort, til poenget og inneholde alt av informasjon: Deriblant hvem du er, hvilke sjanger det er, og kanskje litt om musikken og gruppen. Noen lokale radio og TV folk er også villig til å ta imot deg/dere til et lite intervju eller kanskje ta opp litt av en konsert dere spiller. Du vet aldri hvis du ikke prøver, og det skader lite å sende en mail. Kanskje får dere et par ekstra fans på denne måten.


Noen ressurser:
https://xttrawave.com/25-influential-music-blogs-to-submit-your-music/
https://www.hypebot.com/hypebot/2017/11/100-blogs-to-submit-your-music-to.html




5. Tenk nytt!

Markedsføring er generelt sett veldig vanskelig og veldig kjedelig. Selvom jeg oppriktig mener at man burde ta et grep på alle tipsene nevnt ovenfor, så tror jeg kanskje dette siste tipset kan være like viktig hvis ikke enda viktigere.

Ikke alt er Facebook innlegg, indie-blogg anmeldelser og konsertopptak, mange ganger må man tenke utenfor den godt etablerte boksen for å få oppmerksomheten musikken fortjener.

Du konkurrerer faktisk med alle andre artister når du driver med markedsføringskanaler som Facebook, hvis noen som følger et par hundre musikere på Facebook skal orker å følge med på hva du poster er det en god ide å poste noe de ikke har sett tusen ganger før. Her kan du la fantasien løpe fritt.


Kanskje en hjemmemekka musikkvideo, kanskje noen litt mer grundige vlogger, kanskje bassisten og vokalisten skal spille truth or drink i en livesending. Samarbeid med kunstnere på Instagram og spør om dere vil finne på noen krysspromotering. De bruker din musikk i en video av skapelsen av et maleri, og dere kan gi hverandre en shoutout når det er ferdig. Kanskje punkemusikken din er perfekt i en snowboard video. Kanskje du kunne laget en bandpodcast, eller skrevet ett innlegg i en blogg om hvordan det er å spille konserter. 

Signer deg opp på Gigz.no hvor du ikke bare får en tilstedeværelse på nett som aktiv musiker, men kanskje noen vil booke deg i et fylke du ikke har spilt i før, og du kan få noen nye lokale fans pluss spille en betalt konsert. 
https://gigz.no/register-artist


Det finnes tusenvis av gode ideer som ikke er over-polerte bandbilder tatt på en strand med kysten i bakgrunnen. Ta på tenkehatten litt og kom på noen kreative ideer så du og ditt band kan skille seg ut i mengden.

Husk at musikken din er bare like suksessfull i markedet som antall mennesker som hører på den. I en alder hvor 40 000 låter kommer på spotify hver dag
, har du litt å konkurrere med i henhold til folk flests oppmerksomhet.

(https://www.musicbusinessworldwide.com/nearly-40000-tracks-are-now-being-added-to-spotify-every-single-day/)



Lykke til!


Tekst: Heine Johannes Berge Vidme