Vi møtte Karsten Blomvik

Intervju med Karsten Blomvik


Vi møtte standup kometen Karsten Blomvik.

Tidligere dagligleder i Comedybox Stavanger og en ung og meget lovende komiker fra regionen. Han er vel bereist og har stått på flere scener rundt om i Europa. Karsten har oppnådd mye på kort tid.

Han er også den aller første som registrerte seg på Gratis tjenesten for artistformidling Gigz.no






ASL? 24 Mann SOLA (Røyneberg)

Utdanning: Dataingeniør

Yrke: Dataingeniør/elektro jobber for tiden med å katalogisere strømstasjoner i Nederland. Living a dream.

Føler du utsende ditt passer inn i Nederland? Ja, jeg ser ut som Hitlers våte drøm.

Hva er din hobby nummer 1: Stand up-komedie!

Hobby 2: Brasiliansk jiu jitsu - men kan maks banke opp 1 person om gangen. 

Hvis du kunne slått noen rett i ansiktet, uten noen som helst form for straff - hvem? Har tidligere jobbet som dørvakt – så må være en av de MANGE som har laget kvalm i døra.

 

Hvordan begynte du med standup? Har alltid sett på Live at the Apollo. Er noe med Standup som bare treffer. Har en fortid som tidligere tungvekter. Da jeg kom over komikeren Gabriell inglesias viste han meg med sine fat jokes, at det gikk an å vitse med seg selv på en måte jeg ikke trodde var mulig.

 

Forbilder innen standup, nasjonalt og internasjonalt? Mange dyktige komikere men Gabriell inglesias er en av dem jeg plasserer høyest, sett han live begge gangene da han var her i Stavanger. Og her i Norge må jeg si Dag Sørås.  

 

I regionen har vi sett en spennende utvikling på Stand-up fronten, hva tror du dette skyldes? Ja, vil bare si at Comedy Box har vært veldig flinke til å oppfostre komikermiljøet her i stavanger. Deres open mic er blant de aller beste her i landet. Da jeg først begynte med stand up for ca. 2 år siden reiste jeg mye rundt på de forskjellige stedene i landet som har open mic - Trondheim, Oslo, Bergen, miljøet her virker å være mye mer sammensatt.

Dette i tillegg til at vi har en utrolig fin scene, «Grottene». Her kommer publikum tett på personen som står på scenen. Det er lavt under taket og veldig intimt. Du kan like så godt bli knivstukket som hyllet når du står der oppe.  Det er et veldig fint og åpent miljø her i regionen, vi backer hverandre opp, deler materialet og tanker på en utrolig flott måte. Samtidig er vi også rett størrelsen da vi verken er for få eller for mange.

Vi har jobbet hard for å få inn mer kjente komikere til å opptre i regionen. Internasjonale komikere reiser mer og turnere i Europa enn før.




Hvilke utfordringer finnes der ute? Det er flere som prøver seg på scenen. 2 av 3 gjør det vertfall en gang til og 1 av 4 forsetter lenger enn ett år. Det kan være utfordrende å prøve nye vitser, det er fort gjort å få angst under en opptreden og falle tilbake på gamle vister som man vet funker.

Det aller verste er å «BOMBE» spesielt når man reiser langt. Da sitter man ofte hele veien hjem og tenker «Hva i helvette er det jeg holder på med?» Det pågår interne diskusjoner i miljøet om det å bombe er å bare få 1 til 2 små humrende latter i fra salen, mens ATOM BOMBE er total stillet gjennom hele opptreden.

Første gangen jeg stod på scenen bombet jeg skikkelig. Det var ikke særlig morsomt. For å si det mildt så traff ikke materialet mitt publikum den kvelden. Men jeg var fast bestemt på at dette var noe jeg ville, og det gikk heldigvis bedre etter hvert. Når jeg nå ser tilbake er det kanskje bedre å starte med dårlig respons fra publikum enn å «drepe det» Kill It (motsatt av bombe) på første forsøk. Ofte vil man da se at personen på scenen sliter mer med å takle et vanskeligere publikum neste gang.

Det er også vanskelig å trekke folk til et «inne» arrangement på sommeren når det er fint vær ute. Nylig var jeg faktisk med på silent stand-up i Nederland. Det virker på samme måte som silent disco, publikum hører kun personene som står på scenen via øretelefoner. Det var veldig spesielt men funket egentlig ganske godt. Er mye som går an hvis man våger å tenke utenfor boksen.

 

 

Hvordan markedsfører dere eventer og hvordan markedsfører du deg selv? Sosiale medier som Facebook og Instagram.  Vi deler ofte informasjon om våre arrangement til våre følgere. Samtidig har vi også et budsjett på markedsføring. I starten brukte vi penger fra egen lomme, vertfall det første året. Nå bruker vi blant annet deler av det vi får inn på billettsalg.

En annen viktig ting er at de som har vært og sett oss før liker det de ser og forteller side venner om det. Word of mouth er kanskje den aller viktigste faktoren når det kommer til å lykkes med å tiltrekke folk til arrangementer.

Man bruker nettverk så godt man kan når det kommer til å skape blest rundt noe slikt. Men det går ikke an å forvente at venner og familie deler alle innlegg alltid. Etter en stund nytter det ikke å skrive på chatten «Hei min venn som jeg ikke snakker med ellers lenger, kan du være så snill å dele dette for meg??»

Derfor kan det være greit å spare de nærmest til opptredener som er større og som du har lagt mer i.

Jeg har hatt satt opp show sammen med to av mine gode komiker-kolleger Mohammed Basefer og Jan Rune Holdhus. Sammen med Mohammed satte jeg opp Kulturell Appropriasjon der vi faktisk satte publikums rekord i Grottene! Og sammen alle tre gjorde vi showet To og en halv mann.


Det var fantastisk gøy å jobbe med og uten tvil noe jeg kommer til å fortsette å gjøre.



Hva tenker du om å prise ulike oppdrag. Bedrift, privat kjent, ukjent? Som komiker i Norge er det kanskje på lukkede arrangementer du tjener penger. Prisen vil variere etter hvor stor jobben er og selvfølgelig og hvor mye arbeid som ligger bak. Er man foreksempel konferansier i ett bryllup en hel kveld kontra en kjapp opptreden på en middagsfest sier det seg selv at prisen blir annerledes.

Det er heller ikke alle jobber man tar. Alle jobber passer nødvendigvis ikke like godt. Men, man lærer seg å kjenne de ulike oppdragstypene etter hvert.

 

Hvordan føler du Digitale løsninger passer inn i bransjen? Digitalisering og underholdning passer bra sammen. Alt som hjelper deg med å få ansiktet ditt ut og vise deg frem er supert. Alt som gjør at du kan gjøre din egen greie og bruke tiden på din kunst er helt topp.

 

Hva tenker du om at Gigz.no er gratis? Det kan være vanskelig for artister og betale for å bruke en slik tjeneste. Det at det er gratis er nok den beste måten å få inn flere artister som igjen gir arrangører et bredere utvalg.  







Har du satt deg inn i de funksjoner som ligger inne i tjenesten?
Nei det har jeg dessverre ikke gjort, jeg er en lat person, men jeg sjekker ofte reddit! Anbefaler gruppen Awful taste but great execution (AFTBG). Du er nok ikke alene om det Karsten, no hard feelings. Men vi vil gjerne legge til at vi har lagt inn gode funksjoner for deling og booking.

 

Beste personlige Gig? Oppvarmet for en av mine store helter, Ari Shaffir. Det var stort! Også har jeg stått på TheComedyStore i London 2 ganger, og nå for 3. gang i morgen. (04.07.2019). «Lykke til Karsten!»

 

Hva er din drømme scene? Nei altså, jeg elsker grottene! Det er uten tvil den aller beste plassen.

 

Så til sist har du noen råd til de som ønsker å prøve seg på standup? Største tips for å starte med stand up: Kom deg på scenen og gå på scenen alle muligheter du kan!




Vi takker Karsten for intervjuet og ønsker han masse lykke til videre! Hvis dere noen gang får anledning til å se han LIVE anbefaler vi på det aller sterkeste at dere griper sjansen! 







Standup komedie har en lang historie i den vestlige verden. Kunsten startet i stor grad i USA på 1950- tallet og utviklet seg til å bli gigantfenomenet det er i dag. Nå er stand-up komikere like velkjente som musikere, forfattere og politikere, og mange TV-show som tar for seg dagens agenda i form av politikk og samfunn har komikere som programledere; en trend som startet blant annet med Jon Stewart på The Daily Show.

Så hva skal man gjøre, rent praktisk, hvis hjertet brenner for å stå på scenen? Hvis man ønsker å høre publikums tordnende latter etter å ha fortalt en av sine egne vitser? Her er 5 praktiske tips!

 

1. Kom deg ut

Dette tipset virker kanskje åpenbart, men viktigheten av det kan ikke presiseres nok.

Ser du muligheter for å teste ut materialet ditt burde du reagere raskt og prøve å skaffe deg selv en plass. Det kan være amatørkvelder, open mic, din brors bryllup (bare ikke gjør for mye narr av stakkaren) og mange andre plasser. Ofte må du kanskje snakke med arrangører og scener for å prøve å selge deg selv. Alt er en «øvesak», og jo mer scenetid du får jo bedre.

Ikke bare vil mer scenetid gi deg flere sjanser til å terpe på og forbedre materialet og sceneshowet ditt, men det vil også være en god anledning til å skape kontakter i standup miljøet, gjøre deg selv kjent med utesteder og scener og få navnet ditt ut på markedet. Selv hvis du bomber vil erfaringen være verdifull videre.

Med andre ord: Get your ass out there!


2. Vær profesjonell

Selv om komikere ofte anses som høy energiske, tullete og intense, betyr ikke det at du skal være sånn med booking ansvarlig. Gjør deg selv profesjonell og lett å ha med å gjøre. Dette øker sjansen for at du får komme tilbake og at du blir møtt med smil fra personalet på stedene du opptrer på, og som du sikkert kan tenke deg er det ikke noe i veien med å ha kontakter i utelivs bransjen.


3. Se på andre komikere

Da mener jeg ikke Chris Rock klipp på YouTube (selv om det også er en god ide). Humor kan variere plass til plass og land til land, og å få inspirasjon fra de miljøene du skal opptre på er ikke en dårlig idé. I tillegg til dette vil noen komikere ha en fantastisk levering på dårlige vitser så publikum ler likevel, eller en forferdelig levering på en god vits så publikum bare gir ut noen uimponerte nesepust.

Det betyr ikke at du skal skreddersy humoren din etter hva andre komikere gjør naturligvis, men du kan lære mye av å se på andre, både i henhold til levering, scene tilværelse, måter å ordlegge seg på, innhold og annet.

Men IKKE STJEL VITSER det er fyfy nummer en!

På denne måten kan du også knytte kontakter med andre flinke komikere, lære videre av dem, høre om deres opplevelser eller bli tipset av dem videre til andre utesteder.

Hvis dette er noe du ønsker å gjøre og å bli flink på, så burde interessen for komedie generelt være høy nok til å komme seg ut og anskue konkurransen litt!


4. Sosiale medier

Typisk kjedelig markedsføringstips, men det funker. Ha en aktiv og konsis visuell profil og kanskje legge ut et par av dine beste snutter!

Hvis du klarer å utvide sirkelen av mennesker som ser feeden din vil du med stor sannsynlighet øke publikumsstørrelsen på arrangementene du befinner deg på også.

En stor del av komedie er ‘’personaen’’ som forteller vitsene. Det kan være du har en persona som er veldig lik ditt dagligdagse deg eller kanskje du har en som er overdreven og helt fjern fra hvordan du er til vanlig.

Poenget er at du også burde ta denne personaen med i betraktning når du skaper din tilstedeværelse på sosiale medier. Personaen din er en del av merkevare ditt, og en for stor kontrast kan føles dissonant for følgerne dine.

Utenom det burde du poste jevnt og trutt, ha gode hashtags, tag andre komikere du opptrer med og plassene du opptrer på. Post ting som både du selv og følgerne dine synes er gøy!


5. Forbedre materialet ditt

Igjen en av de åpenbare tipsene. Men til hvilken grad du setter deg selv opp for suksess her kan variere.

Du kan lage en rutine for å skrive ned reaksjonene til publikum etter hver vits, rangere publikums respons fra 1-10 og kanskje skrive hva du selv syntes kunne bli bedre. Gjerne ha en notatblokk eller dokument klart så du kan skrive dette rett etter opptreden mens følelsen av publikum er ferskt i minnet ditt.

I tillegg du kan også filme deg selv framføre hele settet ditt, og se hvordan din levering og scene tilværelse kan bli bedre. Kanskje du kan le litt på slutten av den ene setningen der, bli litt mer sur der, legge mer trykk på et par ord der eller en dramatisk pause her og der.


Bonus tips:

Et siste tips fra Luis CK i et intervju med Jerry Seinfeld, Chris Rock og Ricky Gervais: Hvis publikum ler og du ikke helt vet hva du skal gjøre, bli i vitsen lengre. Er du sur fortsetter du å være sur, er du forvirret fortsetter du å være forvirret. Bare bli i vitsen siden det er den som får dem til å le, og det er akkurat det du vil at skal skje.


Tekst: Heine Johannes Berge Vidme