Hvordan promotere seg på Facebook - En guide

Hvordan promotere seg på Facebook - En guide

Skal du promotere deg på Facebook? Føler du at du får lav respons og lite feedback? Promotering er et vanskelig og komplisert tema som krever kunnskap og erfaring for å gjennomføre mest mulig effektivt. Under har vi samlet et par tips fra diverse kurs, videoer og bøker angående hvordan promotere seg på Facebook best mulig.

https://gigz.no/artist/blue-tram

 

 

Facebook som plattform

Som artist, spesielt hvis du er ung til ung voksen, har du sikkert hørt at Facebook brukes mindre, at instagram er det nye store og at Facebook er døende. At trendene skifter og at Instagram er kjempe populært er definitivt riktig, men at Facebook er døende er helt feil. Kjempe mange bruker Facebook nå for å skrive meldinger, se hvilke arrangementer som skjer i nærmiljøet og holde seg oppdatert på sine nærmeste familie og venner, og sine favoritt kunstnere/artister/filmskapere osv. Som plattform er det derfor veldig åpenbart at Facebook ikke mister sin status enda, og at du fortsatt kan og bør gjøre en meningsfull del av promoteringen av deg som artist her. 

No sell mentalitet


Ingen liker å bli solgt til. Om det er dørselgere, reklamevideoer på youtube, facebook reklame bannere eller hvilken som helst annen promo. Dette problemet er noe de fleste som forsøker å promotere noe støter på, nemlig at ingen bryr seg om reklamen din. For å øke oppmerksomheten og engasjementet på promoteringen din kan du benytte deg av noe som kalles no-sell mentaliteten. Dette er en holdning om å ikke faktisk forsøke å selge noe når man skaper promo kampanjer. Det høres kanskje ulogisk ut å ikke selge noe i en reklame, men det gjelder hvilket tankesett man har til innholdet i promoteringen. Dette gjelder også nesten alle typer produkter, tjenester eller kreative virksomheter man ønsker å promotere.

Det er viktig i no-sell mentaliteten at det du ønsker å promotere ikke er basert på at du prøver å selge noen et produkt på den klassiske måten. Forsøk heller å skape genuint innhold, lag innhold av høy kvalitet som du selv hadde engasjert med, still et spørsmål og gi et engasjerende svar; med andre ord, lag innhold som er interessant, personlig eller engasjerende på egenhånd. På denne måten vil ikke folk som ser promoteringen din tenke at dette er promo, de vil heller se engasjerende og interessant innhold på feeden sin. Det du ønsker å promotere vil dermed falle under publikums interesse automatisk. Forsøk å tenke slik at hvis du hadde sett dette innholdet på din egen feed hadde du da enten sett en reklamekampanje som du bare ønsker å klikke vekk fra, eller ser dette ut som innhold som har noe mer til seg, og som du kunne vurdert å klikke på? Denne mentaliteten øker betraktelig din såkalte ''klikk-rate'' og gjør at du får mye mer igjen for penger og tid du setter inn i promoteringen din. Dersom du er flink å velge demografien til kampanjen din også, vil du få enda mer ut av reklamekampanjen siden du sikter etter et publikum som allerede er interessert i din type innhold.

https://gigz.no/artist/oslo-nysirkus

 

 

Innhold

Som vi nevnte tidligere er det veldig viktig at innholdet i promoteringen din ikke fremstår som aktiv selging. Dette er viktig siden en absolutt majoritet av folk klikker forbi ting som ser ut som reklame, noe du sikkert vet mer enn godt av egen erfaring. Du må skape innhold som får publikummet ditt til å ha lyst til å lese mer, eller se videre på videoen. Du må skape innhold som publikummet ditt ønsker å engasjere med uten å ‘’merke’’ at det er promotering. Dette betyr ikke clickbait titler og flashy bilder, men heller at du må legge litt arbeid i å forstå hva publikummet ditt ønsker å engasjere med uten oppfordring. Et eksempel er å starte teksten din med et spørsmål, også vise til hvordan du kan være en potensiell løsning. Et eksempel er en jazzmusiker som ønsker å øke antall følgere. Istedenfor å lage en post med en typisk tekst som promoterer musikeren, kan han lage en post som spør: ‘’Er jazz virkelig bare en person som spiller 1000 noter foran to i publikum, eller er jazz faktisk noe alle kan like?’’. Dermed har du fanget seerens oppmerksomhet. Du kan sa videre i teksten nevne litt om hvordan andre kjente jazzmusikere har kommet seg inn i vår allmenne kultur, og hva som gjorde at de har klart seg. Så kan du også ta med en liten snutt av du som spiller et fengende jazz riff. Dette er et simplifisert forslag på hvordan du kan lage innhold som fanger et publikum som aldri har hørt om musikeren som poster det, men som  blir dratt inn i det likevel på grunn av kvaliteten på selve innholdet. 

 

Budsjett

 

Dette er også naturligvis noe du må bruke litt penger på for å oppnå maksimal suksess. Facebook har en funksjon som heter kampanjer hvor du kan legge inn litt mer langsiktige mål, med presis markedsføring på større skala. Du kan leke mye mer funksjonene her og presisere aldersgrupper, områder, land, interesser, andre artister som publikum liker på Facebook også videre. Begynn med et lite beløp, kanskje bare en 30-40 kroner pr dag i et par dager, så vil Facebook gi deg en tilbakemelding på hvilke deler av publikummet som responderte best på reklamen. Du kan dermed justere reklamen deretter og legge inn mer penger etterhvert som du vet hva som funker. Når dette er gjennomført kan du også se en såkalt ‘’relevance score’’ som viser om innlegget ditt blir samhandlet med i stor eller liten grad. En score på over syv  er det man burde gå etter. Juster kampanjen til du oppnår dette. 

https://gigz.no/artist/sabrina-amp-endre

 

Tekst: Heine Johannes Berge Vidme

 

Ressurser:

E-bøker:

- The contious momentum strategy
- Human to Human: Using Facebook to build your band or your brand and scale your audience
- Zero to record breaker